Zdravlje i Tai Chi Chuan

on .

Tai Chi Chuan, zdravlje i hronična oboljenja 

Ono što sledi jeste lista interesantih informacija od laika ka laiku, dajući pregled teme : Tai Chi Chuan = borilačka veština = dobro za zdravlje.

Tai Chi Chuan je jeste zadivljujuća borilačka veština koja nam dolazi iz Kine, i, na prvi pogled, teško je videti vezu između borilačke veštine i zdravlja. Tai Chi (Chuan) je uglavnom viđen kao sport, praktikovan od strane starijih u kineskim parkovima, razvija relaksaciju i bolji balans. Činjenica da se Tai Chi polako pomalja kroz zapadnu hemisferu, i da sve više i više ljudi posećuje Tai Chi škole kako bi naučili samoodbranu i borbene primene, je tema kojoj su se većina smejali pre desetak godinau kontekstu sa Tai Chijem.

Gde se tačno krije dobrobit za zdravlje u Tai Chi Chuanu? Kako bismo to objasnili, moramo da bolje upoznamo ljudsko telo. Ceo naš fiziološki sklop je optimizovan hiljadama godina od strane prirode ka jednom jedinom cilju – KRETANJU! Sva podešavanja organizma kroz milenijume su služila samo jednom cilju – hitrom i gipkom kretanju – i na taj način dobijajući prednost nad konkurentima u lovu i prikupljanju hrane. 

Sve do početka industrijalizacije, dobijanje hrane je bio naporan posao koji je zahtevao upotrebu celog tela. 

U početku, čovek je morao da se penje na drveće i da hoda kilometrima u potrazi za plenom. Kasnije su se polja ručno obrađivala, čuvale životinje i odlazilo se do pijace kako bi se razmenila dobra. Naši moderni frižideri i pećnice još nisu bili izmišljeni. Centralna svrha tela ljudi je bio „kretanje“.

Industrijalizacija je promenila sve. Kako bih ovo objasnio, upotrebiću primer tzv. „MKK“ :

MKK se vozi udobno automobilom ili autobusom do prodavnice, i nekada kupuje namirnice i za nekoliko nedelja unapred. Telefonski naručuje picu koja se isporučuje do njegovih vrata. Ujutro pređe oko 20 koraka do automobila, vozi se do posla, pređe drugih 20 koraka do stolice/fotelje u kancelariji, odlazi do firminog restorana za ručak gde ga čeka spremna hrana, vraća se liftom do kancelarije – kasnije se autom vraća u stan, samo da bi se bacio na udobnu sofu posle napornog MENTALNOG rada kako bi se odmorio uz čips i čašu dobrog vina ispred TV-a kako bi obnovio energiju za sutrašnji dan. Ovo je uobičajena dnevna rutina jednog MKK ( Mega Kauč Krompir).

Nadam se da sad većina vas misli:“ovo je preterano, ja se ne ponašam tako, a ni moji prijatelji“- to bi bilo odlično ! Ali takođe je zastrašujuće videti koliko mnogo ljudi živi na naveden način.

Naše telo je optimizovano za kretanje ali i za preživljavanje. To znači da telo može da smanji i čak i prekine održavanja nepotrebnih delova tela/funkcija kako bi sačuvao energiju.

Konačan ishod je deaktivacija nekorištenih mišićnih vlakana i grupa, što ima dva rezultata: mišićne grupe osećamo kao „skraćene“, dok , u stvari,one nisu više fleksibilne kao ranije i ne mogu se istegnuti onoliko koliko su mogle. Mišić se ne skraćuje, samo se čini da je tako.Mišići koji se ne koriste, već su pod stalnim istegnućem, postanu umorni i labavi. Da bismo izbegli ove efekte moramo vežbati posebne vežbe razgibavanja i reaktiviranja u skladu sa mišićnim grupama kako bismo tonirali mišiće pravilno i vratili ih u balans – niti previše jaki niti slabi.

„Skraćene“ i labave mišićne grupe su često u direktnoj vezi jedni sa drugima - primer su napeti mišići grudnog koša i labavi mišići gornjeg dela leđa koji zajedno uzrokuju povijanje ramena unapred. Sledi lista povezanih mišićnih grupa: 

 

Ovi mišići imaju tendenciju da se „skrate“ i mogu se aktivirati uz pravilne vežbe razgibavanja     Ovi mišići imaju tendenciju da se opuste i mogu se aktivirati uz pravilne vežbe jačanja

 

Mišići grudnog koša     Mišići gornjeg dela leđa

 

Mišići donjeg dela leđa     Mišići abdomena

 

Mišići oblast kuka     Mišići zadnjice

 

Unutrašnji mišići butine     Spoljašnji mišići butine 

 

Deo prednjih mišića butine     Deo prednjih mišića butine 

 

Deo zadnjih mišića butine     

 

Mišići lista noge     

 

Jednostavno rečeno, svi mišići koji se nalaze pozadi služe da drže telo uspravnim, dok svi mišići koji se nalaze na prednjem delu tela služe za savijanje unapred i održavanje balansa sa mišićima koji se nalaze sa druge strane tela. Samo kad su ova dva dela u harmoniji, telo će biti bez bolova. Kako bi kinezi rekli, Yin(prednji) i Yang(zadnji) moraju biti u harmoniji. Kao dodatak ovome, imamo i mišiće koji se nalaze na desnoj i levoj strani tela, i oni su u tesnoj vezi sa prednjim i zadnjim mišićima tela, i igraju veoma bitnu ulogu u pravilnom držanju tela i ravnoteži.

Ranije su se povijena ramena i gornji deo leđa(opuštenost mišića leđa i „kraći“ mišići grudi) smatrala držanjem tela primeren starijim osobama. Danas možemo sve češće videti ovu pojavu i kod dece i tinejdžera i možemo utvrditi i razlog za to: premalo kretanja u kombinaciji sa dugim periodima sedenja u školi, pred kompjuterom i TV-om.

Pored svega navedenog ne smemo zaboraviti i tri motora našeg tela.

Najpoznatiji motor je naše srce. Lako se primeti ukoliko srce ne upumpava dovoljno, javlja se nesvestica, teskoba u grudima i to su simptomi koje skoro svako primeti i ode kod lekara na pregled.

Drugi imanje poznati motor je naša dijafragma. Dijafragma se skuplja i širi i tako povećava i smanjuje zapreminu pluća, pumpajući vazduh u naša pluća. Kod novorođenčadi i dece se ova pojava može lako primetiti. Usled ovog disanja uz pomoć dijafragme(poznatog i kao „abdominalno disanje“), područje stomaka se širi i skuplja u svim pravcima. Ovo predstavlja laganu masažu/stimulaciju svih unutrašnjih organa u abdominalnom delu i poboljšava rad tih organa. Ovakva vrsta disanja(nasuprot uobičajenom disanju „iz pluća“ sa neiskorištenom dijafragmom i statičnim abdominalnim delom) je takođe nesvesno disanje koje se automatski koristi u opuštenom stanju tela i uma, ukoliko abdominalni mišići nisu previše labavi ili zgrčeni. Ovakva vrsta disanja koristi i najmanje energije i, usled efekta unutrašnje masaže snižava krvni pritisak i poboljšava proces probave.

Treći motor našeg tela su naše noge. Još otkako je Njutn otkrio pojam gravitacije sve u našem telu je privučeno ka zemlji J Ne samo što naši organi imaju tendenciju da „idu naniže“, već i sva tečnost, kao što je krv, limfa i voda. Samo dok hodamo normalno, mišići nogu se automatski skupljaju i šire, na taj našin pomažući upumpavanje svih tečnosti nazad u gornji deo tela, pomažući cirkulaciju svih tečnosti unutar našeg sistema.

Vratimo se našem MKK-u, ovom „nepokretnom gledaocu TV-a koji uživa u čipsu“.

Ukoliko pogledamo dnevnu rutinu MKK, primetićemo da nikad ne koristi motore na nekom normalnom nivou. Noge se uglavnom odmaraju i ne pomažu transportu tečnosti. Usled previše sedenja, disanje uz pomoć dijafragme se isključuje i ostaje nam samo disanje iz grudi. Ovo je dovoljno da se preživi, ali ne postoji masaža/aktiviranja unutrašnjih organa i ne postoji visoka stopa razmene vazduha sa plućima te je stari vazduh duže vremena u našem sistemu. Pošto je pasivan u skoro svim pokretima koje pravi, njegovo srce je takođe manje uposleno. Nećemo dalje razmatrati stanje mišića, pošto je zbog dugog perioda neaktivnosti u penziji.

Pošto ne možemo izbeći da se u nekim situacijama krećemo na neuobičajen način, kao kad podižemo nešto teško u prtljažnik automobila ili kada se savijamo da vežemo pertle, telo pokušava da iskoristi mišiće koji „nisu u upotrebi“. Problem je što reaktiviranje ovih mišića nije instant stvar već zahteva određeno vreme. U takvim slučajevima telo upotrebljava improvizaciju kako bi izvelo određenu radnju.

Kako posedujemo mnogo više od mišića potrebnog za izvođenje pokreta, telo aktivira sledeće najbolje mišiće da izvedu pokret, iako oni nisu napravljeni za takvu funkciju i to je početak problema. Usled neuobičajene aktivnosti stvara se napetost u vlaknima mišića, što dovodi do ozbiljnije napetosti mišića i kao rezultat svega dolazi do pojave hroničnog bola(uzrokovane napetošću). Mentalni stres vodi daljem razvoju napetosti u telu, povećavajući negativan efekat već postojeće, fizičke napetosti. Sve se ovo obično shvata kao normalno stanje i pripisuje se starenju ili raznim životnim situacijama. Pomoć se obično traži u lekovima, koji ne leče sam uzrok bolesti/bola, već ih potiskuju određeno vreme. Drugi pristup jesu hirurške operacije pomoću kojih se bolni delovi odstranjuju ili popravljaju, sve zbog toga što se misli da je to normalno ili zbog toga što je normalan trud tela da se sam izleči previše naporan.

Moderna medicina često odaje utisak bojnog polja(telo) gde se borba(operacije/lekovi) vodi protiv neprijatelja(bolovi/bolest). Pohvalno je videti da se sve više napora upotrebljava u holističko sagledavanje i prikaz ljudskog tela. Stručnjaci u ovom polju povezanosti mehanike tela su dobro obučeni osteopati na primer, koji rade „čudesne“ stvari zato što telo posmatraju kao jednu celinu, a ne kao problem jedne ruke. 

Čovek može puno da pomogne sebi kroz kretanje - najbolje preventivno, ali čak i u situacijama kada se problemi jave. Kretanjem se stimuliše fino podešeni mehanizam koji zovemo telom da se samo izbalansira. Ozbiljniji problemi i disfunkcije zahtevaju i medicinski savetu vezi sa korektivnim pokretima/vežbama i oporavku.

Umetnost Tai Chi Chuana nudi mogućnost da se spreče disfunkcije i hronična napetost kroz pokretanje celog tela koje lagano stimuliše sve mišićne grupe od palčeva na nogama do vrha glave. Za tehnike ukorenjivanja/stajanja, čovek se koncentriše na položaj i poziciju stopala, kolena i cele noge, za koračanje, rotacije noge i udarce noge čovek koristi mišiće butine, kao i za otvaranje i zatvaranje kuka i fleksibilnost u oblasti karlice.

Za tehnike u gornjem delu tela se usredsređujemo na dostizanje fleksibilnog struka, sposobnost fleksibilnsoti i istezanja gornjeg dela tela, fleksibilnost grudnog koša i hrskavice, kao i fleksibilnost, istezanje i uvrtanje kičme. Uvrtanje i gipkost gornjeg dela tela, kičme i grudnog koša su glavne tačke u Stilu Zmije Tai Chi Chuana porodice Yang.

Za ručne tehnike je veoma bitan deo ramena i fleksibilnost zgloba i oni se treniraju kako bi bili fleksibilni, gipki, prirodno postavljeni i jaki. Uz sve to, laktovi, zglobovi šake i prstiju su integrisani u vežbe.

Takođe se pozicionisanje vrata/grla/glave kao i gipkost,okretnost i opuštanje posebno trenira.

Usled treninga uz duboko, opušteno disanje, drugi motor, dijafragma, se polako vraća u normalno stanje, dok se sa koračanjem, podizanjem , spuštanjem i udarcima, treći motor, noge, takođe vraćaju postepeno u stanje normalnog funkcionisanja.

Kako se telo opet kreće, i sve ćelije zahtevaju sve više i vše vazduha, prvi motor, srce, kreće da radi sve više i ceo sistem snabdeva sa više kiseonika nego inače, te je celo telo aktivirano.

Svi stari majstori Tai Chi Chuana kažu da se samo vežbanjem Tai Chi Chuan forme zdravlje i imunitet čoveka povećava, ali puni efekat vežbanja dolazi do izražaja kada se trenira i borbeni aspekt Tai Chi Chuana.

Postavlja se pitanje kako može biti zdravo ukoliko me trening partner upravo bacio na pod ? Dobro je podsetiti se saveta gospodina Mijagija: “...nemoj biti tu ukoliko je udarac upućen ka tebi...“. Ipak, bitnija su sledeća dva faktora.

Prvi je da, kada se trenira sa partnerom, je čovek prinuđen da pravi neuobičajene pokrete sve vreme, pokrete koji se ne javljaju u treningu forme – niko ne „preti“ udarcem nikome u toj formi. Dalje, mora se prilagoditi svim neočekivanim akcijama trening partnera i na taj način aktivira vatromet impulsa koji stimulišu sve neiskorištene mišiće i „bude“ ih tokom vremena. 

Drugi faktor je mentalna orjentacija. Kroz vežbanje borbenih aplikacija se stiče više samopouzdanja i samopoštovanja. Ovo se odražava i ka „spoljašnjem“ svetu, gde se čovek ne stavlja u položaj podređenog/žrtve, već kao neko ko može pomoći i podržati druge, ne samo u potencijalnoj borbi, već i u mnogim žvotnim situacijama kroz koje svi prolazimo.

Naravno, sve ovo nije ni izbliza lako kao što je lako uzeti pilulu protiv bola. Mora se redovno trenirati, ali samim tim je i korist dugotrajnija i čovek može preuzeti odgovornost za sopstveno zdravlje.

Mnogi moji učenici Tai Chi Chuana, kao i drugih Tai Chi škola, koji su počeli da treniraju sa bolovima prisutnim u leđima, problemima sa kukovima, poremećenim osećajem ravnoteže i tako dalje, su smanjili negativne osećaje ili su se potpuno oslobodili bolova i problema otkako su počeli sa redovnim treninzima. Kako bi se ovo postiglo potrebno je odvojiti bar 15 minuta od „normalnog“ načina života.

Ukoliko je neko već „MKK“, nužno je izvršiti promene u životu i osloboditi se nezdravih navika. Tai Chi Chuan nije magija, niti u borbenim niti u zdravstvenim aspektima. On predstavlja dobru i solidnu biomehaniku uz kombinaciju pravilne upotrebe energetskog sistema tela(Qi/Chi), vođen produhovljenim/svesnim umom(Shen) fokusiranim na cilj(Ji) koji neko želi da ostvari.

Kao i sa svim ostalim, bitno je proveriti samo mesto treninga i instruktora kod koga bi neko trenirao, kako se neko ne bi razočarao ukoliko posle nekog vremena primeti da nema osnove, solidnog znanja i veštine i kako se ne bi desilo da je trening gubljenje vremena.

 

Priključite nam se!

Želite da se priključite treninzima Tai Chi Chuana ili zdravstvenog Ćigonga?

Prijavite se:

Prva dva časa su besplatna!

Prijavite se za Newsletter!

Ukoliko želite da Vas obaveštavamo o novostima iz sveta Tai Chi Chuana i Ćigonga, novim lokacijama treninga, mogućnostima za održavanje seminara uz praktične Tai Chi i Ćigong savete, molimo Vas da ostavite Vaše podatke putem ovog kontakt formulara.

Nadamo se da će Vam informacije biti od koristi :)

Preporučujemo

Ćigong vežbe za poboljšanje i očuvanje zdravlja!

Tai Chi Chuan za one koji bi hteli da saznaju kako upotrebiti pokrete u cilju samoodbrane!

Tai Chi i Ćigong u Vašem gradu?

Ukoliko želite da naučite Tai Chi Chuan ili Ćigong a nemate mogućnosti u Vašem gradu, kontaktirajte nas:

kako bismo organizovali intenzivni seminar kod Vas!

Nalazimo se:

UA-11635710-6